دسته‌بندی نشده

بهینه سازی مصرف سوخت با فناوری فراصوت توان بالا

بهینه سازی مصرف سوخت با فناوری فراصوت توان بالا

مصرف سوخت های فسیلی علاوه بر هزینه کرد جهت تامین انرژی موجب آلودگی محیط زیست نیز می‌گردد. در کشور ایران عزیز نیز، هزینه‌های هنگفت یارانه انرژی و سرانه مصرف بالای انرژی در بخش خانگی و صنعتی از یک سو و آلایندگی بالای صنایع از سوی دیگر، اهمیت پرداختن به راهکارهایی جهت صرفه جویی در مصرف سوخت را پررنگ نموده است. یکی از فناوریهای نوین در این حوزه که در کشورهای پیشرفته دنیا مورد توجه قرار گرفته است، فناوری فراصوت توان بالا یا التراسونیک می‌باشد. در این فناوری با پردازش مایعات در توان و فرکانس بالای ارتعاشی ناشی از امواج اولتراسونیک، اثرات شیمیایی و فیزیکی قابل توجهی در مایعات ایجاد می شود که کاربردهای متنوع و نتایج مطلوبی در بخش انرژی دارد که شرکت دانش بنیان فراصوت تجهیز ایرانیان به عنوان تولیدکننده گسترده‌ترین سبد محصول التراسونیک توان بالا در داخل کشور، در این حوزه فعالیت می‌نماید.

کاربردهای فناوری فراصوت در بخش انرژی

امولسیون سازی آب در سوخت دیزل

احتراق سوخت، گازهای خطرناکی مانند اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌ها، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و همچنین ذرات معلق، دوده و دود تولید می‌کند که برای انسان، بهداشت و محیط زیست مضر است. انتشار این آلاینده ها را می‌توان با افزودن آب به سوخت به میزان قابل توجهی کاهش داد.
امولسیون یک سیستم مایع متشکل از دو یا چند سیال غیرقابل اختلاط است که در آن یک یا چند فاز به خوبی در فاز دیگر پراکنده می‌شوند. در امولسیون‌های سوخت دیزل آب، آب به صورت قطرات ریز در فاز پیوسته سوخت دیزل پراکنده می‌شود. این نوع امولسیون به امولسیون آب در سوخت یا سوخت آبی معروف است. استفاده از امولسیون‌های آب در سوخت به دلیل قوانین سختگیرانه زیست محیطی و رقابت سخت‌تر در بازار حمل و نقل به سرعت در حال گسترش است. فناوری امولسیون سازی اولتراسونیک/التراسونیک با مخلوط کردن آب در سوخت پایه، استفاده کارآمدتر از سوخت‌ها، مانند سوخت‌های سنگین یا گازوئیل را ممکن می‌سازد. سوخت‌های آب امولسیون شده اولتراسونیک، احتراق کامل‌تر و مصرف سوخت اقتصادی‌تری را فراهم می‌کنند. امولسیون سازی اولتراسونیک یک روش قابل اعتماد، ساده و کارآمد برای تولید سوخت‌های آب با کیفیت بالا در دیزل است.
ژنراتورهای برق، موتورهای کشتی و موتورهای راه‌آهن، که با سوخت دیزل کار می‌کنند، در صورت استفاده از امولسیون‌های آب در دیزل، می‌توانند کارآمدتر کار کنند. سوخت‌های امولسیونی آب-دیزل، موجب کاهش مصرف سوخت، تقلیل دمای احتراق، و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دوده می‌گردند.
برای تولید سوخت دو فازی، جریان های تغذیه آب و دیزل توسط فناوری فراصوتی درست جلوی موتور امولسیون می‌شوند. امولسیون آب در دیزل دو فاز اولتراسونیک مستقیماً از راکتور اولتراسونیک به موتور احتراقی می‌رود. تحقیقات نشان داده است تا زمان 25 ثانیه امولسیون پایدار می ماند. در صورت اضافه نمودن سورفاکتانت می‌توان امولیسون فاز سه تایی تولید نمود که زمان پایداری بالاتری دارد. درنتیجه می توان امولسیون را حتی ذخیره سازی نمود.
از کاربردهای کوچک مانند دیزل قطار و کشتی تا کاربردهای بزرگتر و با حجم زیاد مانند نیروگاه‌ها و کشتی‌های بزرگ دریایی می توان از ماژول های متعدد فراصوتی استفاده کرد که به صورت سلول‌های به هم پیوسته در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. حجم پردازش با استفاده از تعداد بیشتر ماژول فراصوتی افزایش می‌یابد.
هر ماژول فراصوتی یا مجموعه التراسونیکی که بر حسب شرایط مشخصی توسط شرکت فراصوت تجهیز ایرانیان طراحی می‌گردد، به طور متوسط قابلیت پردازش 500-300 لیتر سوخت دیزل در ساعت را دارا می باشد.
کاربرد اصلی:
• لکوموتیو راه آهن
• دیزل کشتی های دریایی
• ژنراتورهای برق نیروگاهی

نصب امولسیون ساز فراصوتی در ورودی سوخت دیزل