دستگاه جداکننده راهگاه التراسونیک

این دستگاه برای جداسازی قطعات تولیدی با روش تزریق پلاستیک از راهگاه تزریق استفاده می‌شود. با اعمال ارتعاشات التراسونیک ساخت تجهیزات شرکت فراصوت تجهیز ایرانیان به ناحیه گیت تزریق، قطعات هر کویته مرتعش شده و از راهگاه جدا می‌شوند. مکانیزم جدایش در دستگاه جداکننده راهگاه التراسونیک به واسطه افزایش دما و ذوب در موقعیت گیت تزریق است. این روش برای جداسازی قطعاتی که قالب تزریق آنها دارای کویته‌های متعدد است، یک روش کاملا به صرفه از منظر فنی و اقتصادی است که موجب صرفه‌جویی در زمان، درگیری کمتر اپراتور و جلوگیری از پرت مواد به خاطر اشتباه در جداسازی می‌شود. ماشین دارای دو سنسور نوری در دو سمت می‌باشد که ربات می‌تواند قطعه را از قالب تزریق خارج کرده و روی دستگاه قرار دهد که توسط سنسور، روشن یا خاموش می‌گردد.
جداکننده راهگاه التراسونیک

هورن ارتعاشی در نزدیکترین نقطه ممکن با راهگاه در تماس است و برای اطمینان از ایجاد تماس، قطعه توسط یک نیروی دستی یا جک پنوماتیک به سطح هورن فشار داده می‌شود تا انرژی التراسونیک به آن منتقل شود. در اثر انتقال امواج التراسونیک به قطعه و تشکیل موج ایستا، قطعه مرتعش شده و در اثر تنش‌های خمشی متناوب، با ایجاد حرارت ناشی از افت هیسترزیس تنش و رسیدن به نقطه ذوب، از موقعیت راهگاه جدا می‌شود.

مواد ترموپلاستیکی صلب و سخت و شکننده نظیر پلی استایرن، ABS، پلی کربنات، آکریلیک، نایلون، AS، PMMA، POM، ABS+PC و نظایر آنها بهترین مواد برای جداسازی از راهگاه با دستگاه تولید شرکت فراصوت تجهیز ایرانیان است؛ زیرا در این مواد انرژی مکانیکی حاصل از ارتعاشات التراسونیک به راحتی منتقل می‌شود.

همچنین مواد ترموپلاستیک با سفتی یا ضریب مدول الاستیسیته کم نظیر پلی اتیلن و پلی پروپیلن انرژی مکانیکی را جذب کرده و نتایج مناسب را نمی‌دهد.

بطور کلی، قطعات با اجزا و جرم‌های کوچکتر برای جداسازی از راهگاه با تکنولوژی التراسونیک مناسب هستند. زیرا با افزایش جرم و وزن قطعه، انرژی بیشتری برای غلبه بر اینرسی نیاز است. همچنین مواد ترموپلاستیک خشک و شکننده، بعلت سهولت در شکستن مناسب هستند. مواد ترموست علیرغم ذوب نشدن مجدد، امکان شکستن  را دارند.

به منظور دسترسی به نتایج مطلوب می‌بایست آیتمهایی در طراحی رعایت گردد:

ناحیه گیت تزریق، شبیه گیت سوزنی باشد به گونه‌ای که بتواند انرژی را در موقعیت تماس گیت با قطعه، متمرکز کند. در صورت عدم رعایت این اصل در طراحی، بخشی از گیت ممکن است بر روی قطعه باقی بماند.

گیت طراحی شده در شکل روبرو برای جداسازی با انرژی التراسونیک چندان مناسب نیست.

به صورت یک قانون کلی، مقطع‌های دایروی با قطری در حدود 2 میلیمتر و کمتر برای اجرای راهگاه‌زدایی با امواج التراسونیک ساخت شرکت فراصوت تجهیز ایرانیان مناسب است. در صورت استفاده از مقطع مستطیلی، توصیه می‌شود که مقطع دارای ضخامتی کمتر از 0.5 میلیمتر با عرضی حدود 2 میلیمتر و کمتر باشد.

 

  • سرعت بالای فرآیند در محدوده یک ثانیه و یا کمتر
  • عدم ایجاد تنش در قطعات پلاستیکی
  • سطح شکست تمیز
  • کاهش سطح ضایعات در جداسازی اشتباه
  • دوستدار محیط زیست بدون نیاز به حلال
  • ایمنی اپراتور
  • عملکرد هوشمند: دارای صفحه لمسی رنگی مناسب برای تنظیم و ذخیره پارامترها
  • دارای سیستم پیدا کردن فرکانس اتوماتیک
  • قابلیت تنظیم توان از 10 تا 100 درصد
  • عملکرد راحت دستگاه جداکننده راهگاه التراسونیک بدون نیاز به تنظیم زمان ارتعاش

مدل دستگاه

A

B

فرکانس اسمی

15 کیلوهرتز

20 کیلوهرتز

توان اسمی

2600 وات

2000 وات

ابعاد هورن

متناسب با قطعه

سیستم فعال شدن

پرده نوری

تنظیم پارامترها

دیجیتال

زمان قابل تنظیم

0 - 9.99 ثانیه

ابعاد دستگاه

70*120*75 سانتیمتر

وزن دستگاه

90 کیلوگرم

برق مصرفی

220 ولت با فرکانس 50-60 هرتز

جداکننده راهگاه التراسونیک